Oligopol mobilních operátorů jsme zatím nepřemohli

Kam nás řadí ceny za mobilní tarify a služby? Mezi Ma­ďar­sko, Kypr a Řec­ko – mezi super drahé státy:

Operátoři v ČR jsou „super drazí“, potvrzuje analýza Evropské komise

Ceny u nás jsou o 30 až 50 % vyšší, než je průměr unie (dle PPP).

Citace přímo ze zprávy EK:

The Czech Republic is in the cluster of expensive countries in respect of mobile broadband and telephony in the EU. In every usage basket, the least expensive offer in the Czech Republic is significantly above the EU average.

Je to ostuda, která trvá už hodně dlouho, psal jsem o tom před 8 lety. Od té doby vznikla řada levnějších virtuálních operátorů, já jsem spokojený (nenáročný) zákazník TESCO mobile. Ale velcí operátoři je drží pod krkem (hlavně v ceně mobilních dat). To se potvrdilo třeba při loňské aukci tarifů dTestu, do které se žádný velký operátor ani nepřihlásil. Není v jejich zájmu poskytovat levné služby. :-(

Lekce DGI od DWK letos prochází aktualizací

Dave Van Knapp, proponent investování do akcií s rostoucí dividendou, letos aktualizuje sérii článků o DGI, které jsou skvělým čtením pro začínající investory, ať už mají zájem přímo o tuto dlouhodobou investiční strategii nebo o investování obecně.

Komu 19 lekcí nestačí, ten může pokračovat články DVK na seekingalpha.com, kde je jedním z nejčtenějších autorů v oblasti Dividend Investing Strategy.

Dan Franc: Proč svět nové práce potřebuje nově vzdělané lidi

Moderní vzdělávání je „ekonomická nutnost“, pokud chceme být úspěšní. Mrkněte na záznam přednášky Dana France z konference Svobodné vzdělávání 2015:

Dan toho ví o vzdělávání (dospělých) a zároveň o moderních firmách hodně. Má mnoho mezinárodních zkušeností, protože pracuje pro Google na rozvoji komunit, které existují mj. proto, aby se jejich členové vzdělávali. Co se od něj dozvíte?

Pokračovat ve čtení „Dan Franc: Proč svět nové práce potřebuje nově vzdělané lidi“

Přemůžeme oligopol našich mobilních operátorů?

Dle srovnání OECD patříme k zemím s enormně drahými službami mobilních operátoru. Ne tak podle ČTU, který má být regulátorem tohoto trhu. Podle jeho zpráv jsme naopak pod průměrem cen.

Jak je to možné?! Píše o tom aktuálně Jiří Peterka na Lupě:
Podle ČTÚ telefonujeme levně, naše peněženky nesouhlasí!

Nejde ale jen o ceny

Jde taky o služby a technologie. Reálně zaostáváme zejména v pokrytí moderním mobilním připojením k internetu a datovými limity (reklamy operátorů o tomto přímo lžou). Nabídka tarifů se obměňuje, ale nezlevňuje. Vánoční akce jsou k smíchu. Ono se pak ani nedá divit nadprůměrné výšce marží, které inkasují zdejší operátoři.

Silný zážitek pro neznalé jsou informace a srovnání zahraniční nabídky s místní (dokonce často společností se stejnou značkou), které lze nalézt ve Facebook skupině Nechceme předražené mobilní volání a služby.

Kdo za to může?

Co třeba Pavel Dvořák, předseda Rady ČTÚ, který je v křesle asi 5 let? Neměla by konečně padnout jeho hlava? Je čas napsat ministru průmyslu a pak možná premiérovi, že úřad nefunguje dobře a tím poškozuje konkurenceschopnost ČR.

Za bezzubost a neschopnost všechna pochybení úřadu vybírám nulovou podporu vstupu virtuálních operátorů do místních sítí.

Můžeme si za to sami!

Víte, že firemní zákazníci mají bez problému mnohem menší ceny (a to klidně i&pro rodinné příslušníky zaměstnanců)? Že by stejnou nabídku mohli poskytnout virtuální operátoři (a to pro všechny, nejen pro ty s kartičkou do Makra).

Nebuďme jako zákazníci konzervativní a vyžadujme lepší nabídku od konkurence a měňme operátory. A banky, dodavatele energií, pojištění, …

Jak geekové používají počítače?

Několik citací o používání počítačů od odborníků vytažené z the setup (bunch of nerdy interviews).

Nemělo by se to s tou technikou přehánět…

Once or twice or maybe three times a day I connect and transfer mail in and out.Richard Stallman

I did most of the important work in my career to date using crappy old equipment.Jeffrey Zeldman

I carry a paper notebook and pen with me everywhere.John Gruber

There’s other stuff that got installed by default, but I’m not attached to it, I rarely use it, and I don’t remember what it’s called.Mark Pilgrim, je nejdelší, ale stojí za přečtení!

…a pokud přehánět, tak z dobrého důvodu

My dream setup would likely be similar to what I have now, but completely wireless. … But reconnecting/syncing is so last century, isn’t it?Dan Cederholm

I find it much more fluid to „switch“ between windows just by moving my eyes, rather than juggling them with the keyboard and mouse.Joe Hewitt o svých dvou 30palcových displejích

I also play some computer games, but that’s one the side, except for the fact that new user interface ideas are sometimes to be found in games.Jakob Nielsen o své zálibě ve hraní her (spíše na PC než Wii)

Doufám, že citacemi, které jsem si ani nedovolil překládat, nezasahuju do díla. Rozhovory jsou zveřejněny pod BY-ND licencí.

Radek Pavlíček: trendy v přístupnosti

Poznámky z přednášky Radka Pavlíčka, @radlicek, blogujícího na Poslepu, která byla v Semináři webdesignu na FI MU.

Moderní pohled je, že vyhovět opravdu všem je prakticky nemožné, z toho plyne aktuální definice přístupnosti:

Za přístupný web lze dnes považovat takový web, který bude návštěvník s těžkým zdravotním postižením schopen i přes svůj zdravotní handicap, za pomoci prostředků, které má k dispozici, a způsobem, který mu vyhovuje, efektivně používat a dosáhnout svého cíle.

Uživatel by měl stát ve středu zájmu, pravidla se mu přizpůsobovat. Přístupnost už není černo-bílá, není jednoznačné, že něco 100% vyhovuje nebo naopak. Nepostupuje se už jen podle kontrolního checklistu, přístupnost se testuje s handicapovanými uživateli.

Pokračovat ve čtení „Radek Pavlíček: trendy v přístupnosti“

Marek Prokop: bezcennost informací v inf. věku

Poznámky z přednášky Marka Prokopa v rámci bloku expertů na FF MU.

  • Na úvod paradox: jedna z nejcennější informací v historii byla mapa, dnes dostupná každému (takže ztrácí na ceně).
  • Na informacích ale lze vydělávat – tržby / zisk Googlu v roce 2009 byly 23 mld. / 6,5 mld. dolarů.
  • Google prodává inzerentům pozornost uživatelů, kterou je dle attention economy čím dál těžší získat.

Mooreův zákon, a jeho zajímavá aplikace: Gmail na apríla 2004 poskytl 100x větší poštovní schránku, než do té doby vládnoucí Yahoo! Neměl prakticky žádné uživatele, zavedl pozvánky, a spočítal si, že úložnou kapacitu, až bude potřeba, mít bude. Chudáci vývojáři Yahoo!, kteří nabídli svým 128 mil. uživatelů neomezenou schránku. (Doplněno grafem z knížky Free od šéfredaktora Wired Chrise Andersona, @chr1sa.)

Economy of free

Chris Anderson, 2008: Free! Why $0.00 Is the Future of Business

Je čím dál více digitálních produktů/služeb, poskytovaných s minimálními náklady, za které ani není efektivní si účtovat. Je obrovský rozdíl mezi za korunu a zadarmo (je to rozdíl mezi koupit si a vzít si).

Další příklady nejen z knihy Free

  • Konference TED existuje od 1999, vstup na ni je drahý a na pozvání. Od roku 2006, kdy vstupenka stála $4400, jsou volně dostupná videa (velmi kvalitní). Počet zájemců/účastníků se během dalších 2 let zdvojnásobil, vstupenka zdražila na $6000. To je výměna pozornosti za zisk.
  • Totéž lze udělat s hudbou. Prince v roce 2007 prodal levně práva na svou desku, která byl přibalena k Planet Earth. Pak o dost víc vydělal na vyprodané londýnské 02 aréně.
  • Jak uběhnout maraton za 100 dní? vydal Miloš Čermák elektronicky zdarma, prodej papírové knihy to prý neohrozilo. Tímto mu děláme reklamu a zdravíme. :-)
  • Klavíristka Valentina Lisitsa na Youtube dává zdarma mnoho skladeb ve výborné kvalitě.
  • Dalším zdejším příkladem je Ostravak.

Odborné informace a know-how

Marek prodává své znalosti, které je přitom téměř vždy ochoten dát zadarmo (publikuje, konferencuje). Bere to totiž jako jednu z cest, kterou získat kýženou pozornost. (Dělá to podobně i spousta jiných lidí a firem.)

Utajované know-how je cenné pro držitele. Ale pro veřejně dostupné informace je doporučení (odposlechnuté od Dušana Janovského):

  1. zveřejněte know-how dříve, než zastará
  2. zverejněte know-how dříve, než konkurence

Link economy

Pagerank, vzniklý na principu citačního indexu, odpovídá ravděpodobnosti, s jakou přijde návštěvník náhodně na stránku.

Termín link economy vznikl zřejmě proto, že díky faktické síle odkazů vznikl trh s nimi (výměna, koupě). Nejlepší je ale platit informacemi nebo jiným, např. zábavným, obsahem. Výměna není ideální, dovedla nás ke krizi.

Začarovaný kruh na závěr?!

Získat pozornost znamená poskytnout zdarma informace. Tím více informací je dostupných a tím více je potřeba získat pozornost.

Ale není to spirála hroutícího se světa (ekonomiky). Důsledek je, že kvalita informací zdarma musí růst. To je neradostné pro tvůrce, dobré pro konzumenty.

Poznámka: kvalita je blbé slovo. Např. slovo poutavost by se taky hodilo. Jiný typ obsahu, čtenářů, …

Internetové trendy 2010 (Morgan Stanley)

Prezentace Mary Meeker ze společnosti Morgan Stanley z 12. dubna 2010 na téma Internet Trends, mobilní připojení, sociální sítě, …

Zajímavé údaje

  • Mobilní připojení překoná desktopové do 5 let. A bude desetkrát rozšířenější.
  • Více než polovina dodávek GPS čipů jde do mobilů a PDA.
  • Android se už v USA dotáhl na iPhone (dohromady 86 %).
  • Japonsko ukazuje nástup mobilního internetu – 3/4 shlédnutých stránek je z mobilů.
  • Za mobilní obsah jsou lidé ochotní platit (malé částky, personalizovaný obsah, je prý obtížnější loupit).