Zdravý odpočinek (s programem Workrave)

Původně jsem chtěl zmínit web programu Workrave jen v odkazech, ale tam by zapadl, což by vzhledem k jeho užitečnosti byla škoda. Zdraví je totiž to nejcennější, co člověk má. (A dojde mu to, až když je nemocný.)

Při dlouhodobé práci s počítačem hrozí riziko syndromu z opakovaného přetížení (angl. nejčastěji RSI). Je to souhrnné označení pro zdravotní obtíže, které mohou vzniknout i při jiných monotonních činnostech.

Setkání s následujícími příznaky hrozí každému, jehož práce vyžaduje dlouhodobě opakované stejné pohyby (nejhorší jsou ty jemné a přesné).

  • bolestivost krční páteře, bolesti hlavy, problémy se zrakem
  • bolesti svalů na rukou, snížená citlivost, mravenčení, brnění, svrbění či píchání
  • změna barvy postižené oblasti, potivost

To jsou příznaky, které mohou nejen varovat před, ale také být důsledkem onemocnění. Proto je důležitá prevence – na prvním místě omezení doby soustavně strávené rizikovou činností, na druhém cvičení. Jak dlouhé mají být přestávky? Doporučení je 15 minut každé dvě hodiny, během kterých je dobré minimálně projít se (ale ne na cigaretu).

Jak pomůže Workrave?

Program, který je zdarma a přeložený do češtiny, běží na pozadí systému (ikonka v system tray) a dle nastavení odstupů a délek přestávek nutí uživatele pravidelně odpočívat. Kromě mikropauz a přestávek umí tenhle workoholický dozor hlídat i celkový denní limit.

Konfigurovat lze také spojení programů po síti, pokud pracujete na více počítačích. Workrave udržuje pro každý den statistiku (např. počet metrů ujetých myší). Při delší přestávce nabídne zdravotní cviky na protažení svalů a procvičení očí.

Ale i pokud hlídací program nechcete, nezapomeňte, že máte pravidelně odpočívat! :-)

Rozumy o RSI jsem čerpal hlavně ze seriálu článků Zdravotní opatření při práci na počítači od Ireny Daňkové, které vyšly ve Zpravodaji ÚVT MU.