Stále složitější SEM

Jim Hedger napsal pro ISEDB.com článek o růstu obtížnosti SEM: …the marketing arena has been upgraded from a three-ring circus venue to a Super Bowl sized stadium.

Proč?

Úvod článku udává tři důvody, proč je oblast složitější:

  1. Zákazníci začínají rozumět Internetu, podobně jako firmy, které zadávají reklamu na internetu. [Ještě pořád nebo už zase? :]
  2. Rozšířil se IM, blogy, různé online komunity (social networking, fóra) a desktopové vyhledávání.
  3. Vyhledávače se mění a rozšiřují.

Zbytek podle uvedené trojice rozškatulkovaný není a skoro každý odstavec by mohl existovat samostatně, nic je nespojuje.

Nové cestičky

Jim Hedger vychvaluje vzestup firemního blogování. Komu by se taky nelíbilo snadno šířit informace, získávat na ně odezvu (od klientů) a hlavně zvyšovat každým postem link popularity homepage (česky: říkat vyhledávačům, že můj web je populární).

Taky píše, že chytří SEM konzultanti pomáhají klientům naučit se, jak využít odborná fóra a diskuzní skupiny. Každá dobrá rada od zkušených zaměstnanců posiluje značku a je v ní odkaz . [Správně. Kolik zaměstnavatelů asi podobnou činnost toleruje? Vůbec se neodvážím zeptat, kolik jich ji podporuje. Know-how přece patří pod pokličku…]

Lokální a vertikální vyhledávání

Lokálnímu vyhledávání předpovídá brzy stejnou popularitu, jaké se dnes těší Žluté stránky. Informace o poloze by měly být v patičce každé stránky (zmiňuje dokonce GPS souřadnice). Rozmach je viditelný i ve druhé oblasti, především díky objemu reklamy, která může být ve vertikálním vyhledávání cílená lépe než v obecném fulltextu.

Vracíme se tak ke katalogovému uspořádání? Pro každou oblast vlastní vyhledávač? Raděj vidím integraci výsledků ze speciálních databází do výsledků běžného hledání. (Cesta, kterou se snaží jít např. Ask Jeeves, viz Pizza Recipe.)

Odstavec věnuje dokonce vyhledávání na vlastním počítači (desktop search). To už nevěděl, o čem má psát?

Celý článek SEM Growing More Complex je zbytečně dlouhý (autor asi vůbec neškrtal) a předkládá SEM jako složitější vědu, aby to nakonec vyvrátil poslední větou: As long as spiders act like spiders and search engines continue to spider sites, finding the way to the future by following the paths of the past continues to be the best marketing plan.

Možná to není špatné shrnutí, ale stejně bych mu nedal dobrou známku.